REÁLÉRTÉKEN IS NŐTT TAVALY A BIZTOSÍTÁSI PIAC

2014.03.28 00:00
Az inflációt meghaladóan, 5,3 százalékkal, 801 milliárd forintra nőtt a biztosítók összesített díjbevétele tavaly, erre utoljára 2007-ben volt példa - mondta Pandurics Anett, a Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója és a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) elnöke csütörtökön a portfolio.hu pénzügyi portál által rendezett biztosítási konferencián Budapesten.

A biztosítók összesített adózott eredménye a 2012. évi 13 milliárd forintról tavaly 26,6 milliárd forintra emelkedett, de nagy a szórás az egyes társaságok között. Első ízben volt veszteséges a piacon a nem életbiztosítási üzletág - tette hozzá Pandurics Anett.

Az árbevétel növekedésének a motorja az egyszeri díjas életbiztosítások voltak. Ezek értékesítése 30 százalékkal, 130 milliárd forintra növekedett. A folyamatos életbiztosítási díjbevétel mindössze 1 százalékkal, 306 milliárd forintra növekedett. Az lenne előnyös, ha ezek a biztosítások adnák a növekedés javát.

A magyar piacon jelenleg 28 biztosító részvénytársaság, 15 fióktelep és 24 egyesület tevékenykedik. Ezek 1036 milliárd forint magyar állampapírt tartanak a portfóliójukban közvetlenül, de az egyéb befektetéseikben is szerepelnek ilyen eszközök - ismertette az adatokat Pandurics Anett a portfolio.hu által rendezett konferencián Budapesten.

Jön a közvetítők új szabályozása

A biztosításokat értékesítő alkuszok, ügynökök unión belüli szabad mozgását szabályozza a 2002-ben született IMD1 néven ismert parlamenti és tanácsi irányelv. Ennek a napirenden lévő módosításáról tartott előadást Kádár Anna, aki az Európai Bizottság belső piaci főigazgatóságának, a nyugdíjakkal és a biztosításokkal foglalkozó osztályán dolgozik.

Kiemelte, hogy a módosítás a fogyasztók védelmét helyezi előtérbe, a biztosításokat értékesítők körébe bevonja magukat a biztosítókat is. A módosított irányelv - amely IMD2 néven szerepel a jogalkotásban - várhatóan 2016-ban lép hatályba. A jelenlegi állás szerint a szakmai követelmények szigorodnának az értékesítőkkel szemben. Például a kötelező továbbképzésük 5 évente 200 óra lenne, ez utóbbi szám azonban még lehet kevesebb is.

A termékértékesítés mindig az ügyfél igényeinek a felmérésével indul. Az értékesítőnek be kell mutatnia a kínált biztosítási terméket, különösen igaz ez a befektetési egységekhez kötött - unit linked - biztosításokra. A költségekről mindenképpen informálni kell a vásárlókat, de hogy ebből mennyit tesz kötelezővé az irányelv, és mennyit utal nemzeti hatáskörbe, még nem eldöntött.

 

MTI